- El president assegura que el Consell està desenvolupant polítiques «valentes i compromeses amb l’equilibri social, econòmic i ambiental de l’illa» per dur endavant «la transformació d’Eivissa»
- Vicent Marí anuncia una segona ITV mòbil i una inversió històrica en ajudes per a estudis superiors que, per primera vegada, assolirà el milió d’euros
«Aquests dos anys de govern que ens situen en l’equador de la legislatura, són part d’un projecte global», és una de les principals idees que avui el president Vicent Marí ha destacat en el discurs inicial del Debat de Política General de l’illa d’Eivissa de l’any 2026 que s’ha celebrat aquest matí al Saló de Plens del Consell Insular d’Eivissa. En aquest sentit, el president ha explicat que aquest «projecte global» pivota sobre tres eixos principals de gestió: la sostenibilitat i la lluita contra les activitats il·legals, l’atenció a les persones i una millora continuada de les infraestructures i serveis insulars. Uns objectius per als quals s’han posat en marxa polítiques «valentes i compromeses» i que donen resposta a una «nova consciència social d’equilibri i convivència entre turistes i residents que requereix de regulació» perquè, com ha sentenciat: «més no significa millor».
En aquest sentit, el president ha posat de relleu la posició ferma contra les activitats il·legals i la promoció d’un model de turisme més sostenible, amb fites significatives, com la nova llei de control d'afluència de vehicles que ja ha reduït 12.000 vehicles de lloguer, que no han set autoritzats i ja no circulen per les nostres carreteres. Aquesta mesura, que ha permès imposar les primeres sancions i immobilitzar vehicles sense quota, és un pas decisiu per regular la pressió sobre les infraestructures viàries i l'entorn de l'illa.
Un altra aspecte destacat pel president ha estat el Pla de Xoc de lluita contra l’intrusisme, amb una inversió de 22 milions d'euros en tres anys, finançats per l'Impost de Turisme Sostenible. Aquesta acció contundent ha estat complementada per una col·laboració fructífera amb les principals plataformes d'allotjament turístic del món. A nivell d’exemple, Booking ha retirat tots els anuncis il·legals detectats, mentre que Airbnb ha vist una reducció del 76% en les seves ofertes no reglades, que suposen uns 2.000 anuncis menys. La lluita contra el transport il·legal també ha estat una prioritat. En aquest sentit, ha informat de que aquesta temporada, s’han realitzat més de 1.000 hores d'inspecció a l'aeroport i s’han immobilitzat 27 vehicles i desballestat 38.
En l'ordenació turística, s'avança en la delimitació de zones turístiques madures i en la redacció del Pla d'Intervenció en Àrees Turístiques (PIAT), que ja ha suposat l'eliminació de 9.000 places turístiques vacants. Així mateix, la modificació del PTI (Pla Territorial Insular) prohibirà, com a norma general, més habitatges turístics en sòl rústic i promourà l'eficiència hídrica i energètica.
La promoció turística s'ha enfocat en la captació de segments com el turisme familiar, amb la creació del segell "Ibiza Family Moments", que ja compta amb més de 10.000 places turístiques adherides.
El president ha destacat també la posada en marxa del Sistema d'Intel·ligència Turística d'Eivissa (SIT) que, per primera vegada, proporciona dades en temps real sobre connectivitat, oferta hotelera i despesa, fonamentals per a la presa de decisions estratègiques.
En matèria d’habitatge, el president ha recordat que Consell i ajuntaments han cedit sòl a l’IBAVI per construir més de 1.000 habitatges, i que s’han desbloquejat noves possibilitats edificatòries en sòl de transició urbana per potenciar l’habitatge protegit per a residents.
Pel que fa a la gestió de residus, ha destacat l’augment del reciclatge del 17% al 43% en cinc anys, una inversió global de 16 milions a Ca na Putxa, i l’acord per traslladar residus a la planta de valorització de Son Reus com a solució transinsular pionera.
Polítiques per a les persones
L'atenció a les persones continua sent un dels pilars fonamentals del govern insular. En aquest sentit, el president ha desvetllat que l’execució pressupostària en matèria d’atenció social s'ha duplicat en sis anys, passant de 16,4 milions d'euros el 2018 a 32,2 milions d'euros el 2024. Aquest creixement posiciona el Consell Insular com el més social de la seva història. S'han augmentat els recursos i el personal en tots els serveis; per exemple, l'Oficina de la Dona ha duplicat el seu personal, passant de 8 a 16 treballadores en sis anys. A més, s'han destinat 7 milions d'euros a la construcció del centre d'Es Gorg i s’han posat a disposició dels municipis 3 milions d'euros a través del Pla de Cooperació Municipal per a polítiques d'habitatge.
En aquest punt, el president ha anunciat «una inversió històrica en ajudes per a estudis superiors». Així, enguany el pressupost destinat a aquestes ajudes ha superat els 700.000 euros, i l’any que ve s’assolirà el rècord d'un milió d'euros, convertint-lo en un exercici sense precedents en el suport a les famílies amb fills que estudien, especialment aquells que ho fan fora de l'illa. L'any passat, aquestes ajudes ja van beneficiar 1.064 sol·licituds.
Pel que fa a la millora dels serveis, el president del Consell Insular ha anunciat que Eivissa comptarà amb una segona ITV mòbil i que s’obrirà la possibilitat que operadors privats puguin prestar el servei d’Inspecció Tècnics de Vehicles, «amb total convivència amb les plantes públiques, que mantindran el seu servei perquè els eivissencs puguem triar», ha explicat.
En el seu discurs, Vicent Marí ha refermat el compromís del govern insular «amb el present i el futur d’Eivissa» i ha mostrat la seva voluntat de seguir treballant «amb esforç, rigor i diàleg per aconseguir l’illa que tots volem».