Es presenta la campanya de collita de la xíndria d’Eivissa al Mercat Nou

El Mercat Nou d’Eivissa, espai emblemàtic de la comercialització del producte fresc, ha acollit aquest matí la presentació oficial de la campanya de collita de la xíndria d’Eivissa. Aquest acte marca l’inici d’una temporada clau per al sector agrari de l’illa, on la xíndria, juntament amb la patata, és el principal conreu d’horta gràcies a la forta demanda durant els mesos d’estiu.

Durant l’acte, el director insular de Medi Rural i Marí del Consell d’Eivissa, Joan Marí, ha destacat la importància del cultiu dins l’economia rural i l’aposta per la qualitat dels productors eivissencs, “la xíndria d’Eivissa no només hidrata, també ens connecta amb la nostra terra i amb una manera de fer pagesa basada en la qualitat i el respecte pel producte”. Marí també ha volgut reconèixer l’esforç dels agricultors després d’un any complicat, “malgrat les dificultats de l’any passat, el sector ha tornat a demostrar que sap adaptar-se i oferir una fruita d’una dolçor i textura excepcionals”.

La xíndria, fruita preuada per les seues propietats hidratants i refrescants, és especialment valorada per la seua dolçor i textura cruixent. Aquestes característiques s’aconsegueixen gràcies a l’aposta decidida dels productors eivissencs per mantenir varietats amb llavors, en contrast amb la tendència general del mercat cap a les xíndries sense llavors i de mida reduïda. Les varietats amb llavors permeten una millor gestió del moment de collita, que es realitza quan la fruita ha assolit el punt òptim de maduració, garantint així un sabor intens i natural.

El regidor de Comerç i Mercats de l’Ajuntament d’Eivissa, Alex Minchiotti, ha volgut posar en valor el paper dels mercats municipals com a eix de promoció del producte local, “el Mercat Nou és l’escenari perfecte per donar el tret de sortida a una campanya tan estimada com la de la xíndria: és aquí on el producte local pren vida i connecta amb la ciutadania”. A més, ha afegit, “apostar per la xíndria d’Eivissa és apostar pel comerç de proximitat, per la sostenibilitat i per mantenir viu el camp eivissenc”.

Tradicionalment, no és fins a mitjans de juny que comencen a arribar les primeres xíndries als mercats locals, procedents de les zones més primerenques com Es Canar i Es Figueral. La temporada s’estén fins a mitjans de setembre, amb una oferta regular que abasteix tant el mercat local com, en ocasions, el peninsular.

Després d’un any 2024 complicat a causa de la climatologia humida durant el creixement, que va afavorir l’aparició de fongs inusuals a Eivissa, el sector afronta el 2025 amb una millor perspectiva. Malgrat els reptes, s’ha pogut garantir una producció de qualitat, gràcies a la feina acurada dels agricultors i al suport tècnic del sector.

Aquesta nova campanya reafirma la importància de la xíndria no només com a cultiu econòmic sinó també com a part de la cultura i tradició gastronòmica de l’illa. No en va, la xíndria és l’ingredient estrella de la Berenada popular de Puig des Molins, que tindrà lloc el proper 8 d’agost, un esdeveniment arrelat en el calendari festiu estiuenc.

El Consell d’Eivissa, compromès amb la promoció dels productes locals, manté el distintiu “Sabors d’Eivissa” amb l'eslògan ‘La xíndria d’Eivissa és salut, és sabor i és tradició’, per garantir la identificació de la xíndria produïda a l’illa i facilitar-ne el seu reconeixement tant per part dels residents com dels visitants.