Eivissa estrena el primer curs acadèmic dedicat a la cuina i la cultura gastronòmica de l’illa

La formació, de 90 hores i eminentment pràctica, reunirà referents de la cuina tradicional eivissenca i combinarà l’elaboració de receptes amb el coneixement dels productes, productors i tradicions de l’illa

 

L’Escola d’Hoteleria d’Eivissa acollirà aquest curs 2026-2027 el primer curs acadèmic dedicat específicament a la cuina i la cultura gastronòmica d’Eivissa, una iniciativa organitzada conjuntament per l’EHIB-Eivissa, el Consell d’Eivissa, sota el distintiu "Això sí, és d’Eivissa", i l’Ajuntament d’Eivissa, amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Eivissencs i el suport de la resta d’ajuntaments de l’illa.

El curs s’organitzarà en dos trimestres, d’octubre a desembre de 2026 i de gener a març de 2027, i comptarà amb un total de 90 hores lectives. La formació tendrà un caràcter eminentment pràctic, amb l’elaboració de receptes de temporada i visites a productors i elaboradors de productes d’Eivissa.

Les sessions es desenvoluparan els dilluns i dimarts a la tarda, amb classes de tres hores, mentre que els dimarts al matí es programaran visites, de caràcter voluntari, per conèixer de primera mà els productes i els processos d’elaboració.

El curs ofereix 15 places i està dirigit tant a professionals i estudiants de l’àmbit culinari com a aficionats amb coneixements de cuina. El preu és de 100 euros per trimestre o de 175 euros en cas de cursar els dos trimestres. Les inscripcions es podran formalitzar a partir del 15 de setembre, presencialment a l’Escola d’Hoteleria d’Eivissa, al Parc Insular de Serveis de sa Coma, o a través del correu electrònic ehib-eivissa@uib.es.

Un recorregut per la cuina eivissenca

El programa s’ha plantejat com un recorregut per la gastronomia tradicional eivissenca seguint el calendari dels productes, les temporades i les principals tradicions de l’illa. L’objectiu és anar més enllà dels plats més coneguts i recuperar també receptes quotidianes, productes i elaboracions vinculades històricament a la manera de viure i alimentar-se a Eivissa.

El primer trimestre començarà amb la sal i continuarà amb la gastronomia vinculada a Tots Sants, l’oli d’Eivissa, el blat i els seus elaborats, la matança del porc i la cuina festiva de Nadal. El segon trimestre abordarà, entre altres continguts, la cuina de carnestoltes, els arrossos, la gastronomia de Quaresma i Pasqua, el vi d’Eivissa i els peixos, mariscs i la cuina marinera.

El professorat comptarà amb referents de la cuina tradicional eivissenca com Catalina Riera, del restaurant Ca n’Alfredo; Pep Torres, Racó, cap de cuina de Port Balansat; Antònia Marí, de Ca n’Antònia; Claudio Vidal, cap de cuina del Rebost de Can Prats; Paco Marí, de l’antic Mesón de Paco, i Catalina Ferrer, antiga cuinera del restaurant Ca na Pepeta, als quals s’afegeixen nous valors com Maria José Amengual.

La formació també comptarà amb elaboradors i productors per aprofundir en tradicions com la matança del porc o l’obtenció de peix sec, així com en els productes procedents de cellers, trulls i forns tradicionals. El divulgador Iban Yarza participarà en l’apartat dedicat als principals forns tradicionals.

El curs arrancarà, a més, amb una introducció a la història i la tradició gastronòmica d’Eivissa a càrrec de Lina Sansano, cap de servei de Museus i Patrimoni del Consell Insular d’Eivissa; Adriana Serra, graduada en Història i màster en Arqueologia, i Fanny Tur, cap de l’Arxiu Històric de l’Ajuntament d’Eivissa i de la Biblioteca Municipal.

La proposta vol contribuir a preservar i transmetre una cultura gastronòmica que forma part del patrimoni col·lectiu d’Eivissa, recuperant el vincle amb el producte de temporada, els productors locals, les formes tradicionals d’aprofitament dels aliments i els coneixements que s’han transmès durant generacions.

Per a més informació sobre el curs es pot contactar amb l’Escola d’Hoteleria d’Eivissa al telèfon 609 880 362.