El reservori "preventiu" de sargantanes Podarcis Pityusensis avança com a “garantia per a la supervivència d’aquesta espècie”

Amb l'objectiu de garantir la supervivència de les sargantanes, un dels animals més  emblemàtics de la fauna autòctona insular i que actualment es troba en perill d'extinció

El Museu Arqueològic de Puig des Molins ha acollit avui matí l'acte de presentació del reservori de sargantanes (Podarcis Pityusensis) que s’ha habilitat al seu entorn natural i que es va presentar el passat mes de març. Es tracta d'una iniciativa coordinada pel Consell Insular d’Eivissa i amb la participació del la Direcció General de Cultura del Govern de les Illes Balears a través del Museu Arqueològic d'Eivissa i Formentera (gestora del Puig des Molins), la Direcció General de Formació Professional a través del CIFP Can Marines, i a la qual hi participen altres institucions com el COFIB, Conselleria de Medi Ambient del Govern de les Illes Balears,  l'Ajuntament d'Eivissa, i altres tècnics com la biòloga Antonia Cirer.

El conseller de Presidència i Gestió Ambiental del Consell d’Eivissa, Vicente Roig, ha agraït la implicació de totes les administracions i persones que hi treballen en aquest projecte per “un objectiu comú: garantir la supervivència de les sargantanes, un dels animals més  emblemàtics de la fauna autòctona insular i que actualment es troba en perill d'extinció degut a la proliferació de serps registrada els darrers anys a l'illa”.

Segons ha explicat la biòloga Antònia Maria Cirer, el projecte suposa "un important avanç per garantir i preservar aquesta espècie d'un valor biològic incalculable per a l'ecosistema natural eivissenc”, i ha advertit de la ràpida velocitat d’extinció que pateixen les sargantanes atès que suposen el 56% de l'alimentació de les serps. “Era necessari fer passos, accions preventives per preservar la conservació genètica de la població de Podarcis a l'illa" ha assenyalat Cirer que ha valorat molt positivament l’espai escollit per a habilitar aquest reservori.

Com ha explicat la conservadora del Museu, Maria Bofill, el reservori s’ha fixat a les seus instal·lacions perquè és un espai perimetral i fàcilment controlable on ja hi ha sargantanes i, que es pot gaudir inclús sense haver d'entrar al recinte del propi museu. Des del Govern de les Illes Balears s’ha defensat la importància del treball transversal del MAEF no només com a museu en el sentit clàssic sinó també amb propostes de caràcter mediambiental com aquest reservori que li dona un valor afegit a la seva proposta museística.

El biòleg del Consell d’Eivissa Jaume Estarellas ha recordat que la iniciativa va sorgir dels alumnes i professors dels cicles formatius del sector agroalimentari de Can Marines i hi participen també el Govern de les Illes Balears, l'Ajuntament d'Eivissa, el Servei de Protecció d'Espècies i el Cofib, tots ells han estats present en l'acte de presentació del reservori.

Al voltant del reservori s’han instal·lat trampes per a serps, per evitar que accedeixin al recinte, i s’han exposat cartells informatius que es poden llegir des de la zona pròxima a l’Observatori Astronòmic sense necessitat d’accedir al Museu “una informació que està disponible 24 hores al dia, els set dies de la setmana” com ha explicat el conseller Roig. A més, cada cartell informatiu, disposa d’un codi QR amb tota la informació relativa a la situació de les sargantanes a Eivissa.