ENLLAÇ DIRECTE AL PROCÉS DE SOL·LICITUD
La consellera del Departament de Promoció Econòmica, Cooperació Municipal i Recursos Humans, Maria Fajarnés, ha presentat avui el procediment per sol·licitar les ajudes destinades a les persones i empreses afectades pels danys ocasionats per la DANA i l’ex huracà Gabrielle, unes ajudes que es poden sol·licitar des d’aquest divendres 5 de desembre i fins al dijous 8 de gener.
Aquesta línia de suport compta amb una aportació de 5 milions d’euros procedents del conveni signat entre el Consell d’Eivissa i el Govern de les Illes Balears, amb l’objectiu de donar cobertura immediata als danys ocasionats pels episodis meteorològics dels dies 30 de setembre i 11 d’octubre que, com ha recordat la consellera, varen deixar a la nostra illa 212 incidències com inundacions, talls de carreteres i danys en habitatges, negocis i infraestructures.
Així, l’objectiu d’aquestes ajudes és reparar les pèrdues ocasionades per aquestes tempestes i donar suport a les persones afectades, compensant els danys materials i econòmics que han patit, “donant resposta immediata a les necessitats bàsiques d’aquests afectats fins a l’arribada de les ajudes estatals i facilitar la recuperació d’habitatges, vehicles i activitats econòmiques afectades”, ha explicat Fajarnés.
La consellera ha assenyalat que aquestes ajudes, amb fons aportats pel Govern balear i amb gestió a càrrec del Consell Insular d’Eivissa, són subvencions a fons perduts i es concedeixen per ordre d’entrada fins a exhaurir el crèdit disponible.
Quant als criteris de prioritat en la resolució de les ajudes, Fajarnés ha explicat que tindran resolució preferent les famílies que hagin hagut d’abandonar l’habitatge, les sol·licituds conjuntes que facin propietari i llogater d’un lloguer, i els vehicles adaptats per a persones amb mobilitat reduïda.
Línies d’ajudes
S’han establit tres línies d’ajudes:
-Línia 1 A: Ajudes per a habitatges, amb 2.500 euros per habitatge afectat situat en la planta baixa, planta jardí, ras de terra, semisoterrani o habitatge unifamiliar en qualsevol dels municipis d'Eivissa afectats pel temporal, el contingut del qual hagi resultat greument danyat i hagin patit la pèrdua de béns o estris de primera necessitat. Es pot presentar la sol·licitud de manera conjunta entre propietari i llogater d’un habitatge, sent aquesta sol·licitud prioritària. Com a documentació necessària per presentar la sol·licitud hi ha que aportar una declaració responsable i fotografies dels danys, el títol jurídic (escriptura o contracte de lloguer), informes tècnics o peritatges (si n’hi ha) i dades bancàries i, si escau, assegurança.
-Línia 1 B: Ajudes a vehicles sinistre toral: amb 250 euros per a ciclomotors, 750 euros per a motocicletes, 1.500 euros per a turismes i furgonetes i 2.000 euros per a vehicles adaptats per a persones amb mobilitat reduïda. Com a documentació a aportar en la sol·licitud és la matrícula i NIF del titular, expedient del sinistre (a través d’asseguradora o Consorci), justificació de baixa temporal o definitiva a la DGT, declaració responsable i compte bancari.
-Línia 2: Ajudes per a autònoms i pimes, que poden arribar fins al 50% dels danys acreditats, amb un límit màxim de 10.000 euros per empresa. Inclou despeses de maquinària i equips, programari i actius immaterials, instal·lacions i obres, i neteja i extracció d’aigua. Com a documentació necessària per a la sol·licitud, estan una declaració responsable, la identitat de la persona física sol·licitant, dades de domiciliació bancària i certificat censal de l’Agència Tributaria o situació de l’IAE.
Per sol·licitar les ajudes a autònoms i pimes és requisit que la seua activitat estigués en funcionament el 29 de setembre de 2025 i només s’admetran a tràmit les sol·licituds de subvenció en les quals l’import mínim dels costos subvencionables sigui igual o superior a 2.000 euros, IVA exclòs.
Els canals per presentar les sol·licituds són a través de la seu electrònica del Consell Insular d’Eivissa, seu.conselldeivissa.es, de manera presencial a la seu del Consell d’Eivissa a l’Av. d’Espanya 49, on hi haurà un botó especial per atendre aquestes sol·licituds, i les empreses poden acudir a la seu de la PIMEEF com a entitat col·laboradora. Fajarnés ha recordat que les bases d’aquesta convocatòria han estat consensuades amb els ajuntaments de l’illa i PIMEEF.
La consellera Maria Fajarnés ha reiterat que, “des d’un primer moment, varem ser conscient de la necessitat d’activar ajudes i agilitzar al màxim tot el procediment, amb l’objectiu que els damnificats puguin rebre el suport econòmic en el menor temps possible. En aquest objectiu hem d’agrair la implicació del Govern balear que ha activat aquest 5 milions d’euros per a ajudes urgents i estam ja amb les ajudes en marxa, sent les primeres ajudes directes que reben els afectats a la nostra illa”, i ha avançat que en cas de que aquesta dotació no fos suficient per assolir totes les sol·licituds, “treballarem per activar més fons perquè ningú es quedi enrere”.