Vicent Marí alerta que la situació d’atenció als menors migrants a Eivissa és límit i reclama una resposta contundent de l’Estat

El Consell d’Eivissa dona suport a l’estratègia acordada pel Govern i els consells insulars, de recórrer el repartiment de menors migrants, l’activació de Frontex a les Illes Balears i actuacions en origen, a Algèria

El president del Consell Insular d’Eivissa, Vicent Marí, ha participat avui a la reunió convocada per la presidenta del Govern de les Illes Balears, Margalida Prohens, amb els presidents dels quatre consells insulars per abordar la crisi migratòria que afecta l’arxipèlag.

Durant la trobada, el president Marí ha traslladat que la situació a Eivissa és “límit, fins i tot desesperada”, amb un sistema de protecció de menors completament tensat i sense capacitat de resposta suficient davant l’arribada constant de pasteres.

Segons ha explicat, en els darrers mesos han arribat 46 menors no acompanyats i en aquests moments s’estan atenent 78 menors migrants, repartits entre gestió pública i privada, el que representa el 55,7% del total de 140 menors actualment en acolliment. “Per molt que hem reclamat ajuda, mos hem trobat tot sols: cercant espais, contractant serveis i destinant prop de 3 milions d’euros per fer front a aquesta situació”, ha assenyalat.

El president ha recordat que recentment s’ha hagut d’habilitar un nou espai al centre de menors de sa Coma, amb un cost de 473.000 euros, i s’han tramitat contractes d’emergència per cobrir la demanda assistencial. Tot plegat, ha dit, repercuteix en l’esgotament dels equips educatius i tècnics, així com en altres projectes que han quedat aturats.

Marí ha remarcat que la pressió actual no és una qüestió de solidaritat, sinó “una qüestió de capacitat i de necessitat”, i ha insistit que el Consell Insular no pot afrontar unilateralment un fenomen migratori d’aquesta magnitud.

A més, ha donat suport a l’estratègia acordada pel conjunt d’institucions de les Illes Balears, que inclou la presentació d’un recurs legal contra el Reial decret que regula l’acollida de menors migrants i la petició de la seva suspensió cautelar, alhora que reclama més col·laboració a Europa amb la mobilització de Frontex per frenar la ruta balear i exigeix a l’Estat més mitjans de seguretat i una actuació en origen, especialment amb Algèria.

Finalment, ha reclamat a l’Estat que reconegui la ruta oberta entre Algèria i Balears i actuï en origen per evitar que la situació continuï deteriorant-se: “Qui té les competències per poder aturar aquesta crisi ha d’actuar d’una vegada”, ha conclòs.