Servei de prevenció i extinció d'incendis

Servei de prevenció i extinció d'incendis

Servei d’Extinció d’Incendis i Salvament

El Servei d’Extinció d’Incendis i Salvament del Consell d’Eivissa presta, en tot l’àmbit territorial de l’illa d’Eivissa, les següents funcions:

  • Extinció d’incendis i, en general, el salvament de persones, animals i béns, en cas de sinistre o situació d’emergència.
  • Adoptar mesures de seguretat extraordinàries i provisionals en situacions d’emergència, mentre recau la decisió de l’autoritat competent, sobre el tancament i el desallotjament de locals i establiments públics, sobre l’evacuació d’immobles i propietats, així com limitar o restringir la circulació i la permanència en vies o llocs públics en cas d’incendi, de catàstrofe o de calamitat.
  • Investigar i informar sobre els sinistres en els quals intervenguin i, particularment, acomplir els requeriments de l’autoritat competent.
  • Intervenir en operacions de Protecció Civil, d’acord amb el que disposa la legislació vigent i, més concretament, amb el contengut dels plans territorials i especials que hi siguin aplicables.
  • Intervenir en qualsevol mena de salvament a requeriment de l’autoritat competent.
  • En els supòsits d’intervenció per qualsevol causa, recuperar les víctimes i coordinar el seu trasllat, amb la urgència necessària, si és procedent.
  • Estudiar i investigar les tècniques, les instal·lacions i els sistemes de protecció contra incendis en relació amb la normativa específica d’aquestes matèries.
  • Actuar en serveis d’interès públic, per raó de la capacitat específica dels seus membres i l’adequació dels mitjans materials dels quals es disposa, sempre que no suposi minva de la seua capacitat de resposta per als serveis propis.
  • Qualssevol altres funcions que els siguin atribuïdes, encaminades a la protecció de persones i béns, quan siguin necessàries i proporcionades als fets.

El Parc Insular de Bombers

El Consell Insular d’Eivissa ha estat prestant el servei d’extinció d’incendis i salvaments a tots els municipis de l’illa d’Eivissa des de l’any 1980, a través del Parc Insular de Bombers, situat estratègicament a la carretera d’Eivissa a Sant Antoni. Aquest Parc s’ha anat ampliant i adaptant progressivament per adaptar-se a l’evolució del servei des dels seus inicis fins a l’actualitat.

Mitjans humans i materials

Actualment, la plantilla del servei compta amb 61 integrants operatius. Els caporals i bombers es troben organitzats en torns de 24 hores, de manera que es manté el servei ininterrompudament durant totes les hores de tots els dies de l’any. Un suboficial i un sergent exerceixen el comandament superior del servei i un mecànic vetla pel bon estat de funcionament de tots els vehicles i eines del servei.

El servei disposa d’una flota de 19 vehicles de distintes característiques (autobombes, autoescales, vehicles de transport de personal, vehicles especials, etc.) per cobrir totes les necessitats previsibles.

Així mateix, dins del propi personal operatiu, existeix una classificació per especialitats, per atendre millor determinades emergències:

  • Personal especialitzat en rescat vertical
  • Personal a càrrec de cans ensinistrats per a recerca de persones

L’any 2021 el Consell va adquirir un dron com a eina molt útil per a l'assistència en intervencions, i s'ha procurat la formació i l’habilitació de diversos efectius del personal operatiu perquè hi puguin operar.

Visites al Parc de Bombers

Des del Departament de Medi Ambient del Consell Insular estam molt contents de poder informar-vos de la reactivació de les visites al Parc de Bombers, gràcies a la millora de la situació sanitària.

Aquestes visites al Parc de Bombers tenen com a finalitat que els alumnes de les escoles puguin conèixer les activitats desenvolupades pel seu personal, així com les instal·lacions, els vehicles, els equips, les eines, etc. i rebre formació sobre prevenció d’incendis de forma adequada a la seua edat.

Les visites han de ser sol·licitades per personal autoritzat del centre escolar, mitjançant un registre d’entrada al Consell Insular d’Eivissa, indicant: Nom del centre, curs acadèmic, edat de l’alumnat, núm. d’alumnes i tutors/ores, nom i cognoms del responsable, telèfon de contacte, i correu electrònic.

Les visites s’han d’ajustar a les següents normes i tramitació:

  • El nún. màxim d'alumnes per visita és de 30 assistents.
  • Els alumnes han d'anar acompanyats del nombre suficient d'educadors/ores o monitors/ores per garantir la seua cura.
  • Les visites es realitzaran exclusivament els dijous o els divendres entre les 10.30 h i les 12.30 h del dia autoritzat.
  • En cas de voler realitzar algun canvi de data us haureu de posar novament en contacte amb aquest departament i tramitar una nova sol·licitud de visita.
  • S'hauran de complir en tot moment les instruccions dels responsables del Parc.
  • Amb prou antelació, el cap del Parc de Bombers es posarà en contacte amb el responsable per a la confirmació de la visita.
  • Per necessitats del servei o apreciació de situació d’emergència que així ho determini, la visita es podrà anul·lar o suspendre per part dels responsables del Parc en qualsevol moment.
  • Els trasllats d’anada i tornada del centre al Parc són a càrrec dels visitants.
  • Les visites s'han de sol·licitar amb una antelació mínima de 15 dies.
  • Durant els mesos d'estiu l’alumnat pot portar banyador, xancles i tovallola, perquè es fan jocs d'aigua. Així mateix és recomanable que portin protecció solar, gorra i muda de roba.
  • Totes les persones visitants hauran de respectar els protocols sanitaris establerts en cada moment per les autoritats sanitàries com a conseqüència de la crisi sanitària de la COVID 19 i en funció de la seua edat (ús de mascaretes, distàncies, rentat de mans, etc) si escau.

Sol·licituds d’informació sobre serveis realitzats

Després de cada intervenció, es realitzen d’ofici les corresponents tasques administratives que inclouen l’elaboració d’un informe sobre la intervenció, l’emissió d’una taxa a nom dels beneficiaris del servei, etc.

Les persones interessades a obtenir informes sobre els serveis realitzats o altres gestions relacionades amb l’aplicació de l’ordenança de taxes han de presentar una sol·licitud al registre d’entrada del Consell Insular, adreçada al Servei de Bombers. Per consultes sobre aquestes gestions, es pot contactar amb el servei a través de:

  • Correu electrònic: mediambient@conselldeivissa.es
  • Telèfon: 971 19 55 00

Normativa

Dins de la normativa reguladora de l’àmbit d’emergències relacionada amb aquest servei, cal destacar:

  • Llei 17/2015, de 9 de juliol, del Sistema Nacional de Protecció Civil (BOE núm. 164, de data 10-07-2015)
  • Reial decret 407/1992, de 24 d’abril, pel qual s’aprova la Norma Bàsica de Protecció Civil (BOE núm. 105, de data 01-05-1992)
  • Llei 2/1998, de 13 de març, d’ordenació d’emergències a les Illes Balears (BOIB núm. 39, de data 21-03-1998)
  • Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d’emergències de les Illes Balears (BOIB núm. 50, de data 06-04-2006)
  • Reglament intern del Servei d’Extinció d’Incendis i Salvament del Consell d’Eivissa (BOIB núm. 49 de data 8/4/2004)
  • Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació de serveis i la realització d’activitats del Servei d’Extinció d’Incendis i Salvaments del Consell Insular d’Eivissa (BOIB núm. 24, de data 18-02-2006)
Documents
Ens trobareu a:

Parc Insular de Bombers

T:  Ctra. de Sant Antoni, Km 5,2, 07816 Sant Rafael

T:  971 30 30 30

T:  971 19 55 00

T:  mediambient@conselldeivissa.es